Súčasný systém núti podnikateľov uhradiť DPH ešte z nezaplatených dodávok tovaru a služieb. To sa možno zmení.
Ministerstvo financií SR pripravilo Analýzu zavedenia režimu úhrady DPH po prijatí platby, v ktorej sa zaoberá zavedením možnosti pre malé a stredné podniky uhrádzať DPH až potom, ako prijmú od svojich odberateľov úhradu za dodané tovary a služby. „Analýza, ktorú Ministerstvo financií SR predložilo do pripomienkového konania, sa zaoberá možnosťami, ako vznik daňovej povinnosti malých a stredných podnikov naviazať na zaplatenie faktúry od odberateľa,“ povedal minister financií Peter Kažimír.
Aj tie firmy, ktorým ich odberateľ nezaplatí za dodané tovary a služby, musia štátu priznať a uhradiť DPH. To môže predstavovať vážny problém a nedostatok zdrojov malých a stredných podnikateľov a to bráni v ďalších investíciách a raste. Cieľom je teda redukovať medzipodnikovú zadlženosť ako bariéru podnikania.
Podnikateľské asociácie a zväzy, s ktorými MF SR diskutovalo, túto iniciatívu vítajú. „Systém odvedenia DPH až po prijatí platby vnímam pozitívne, nakoľko v čase zhoršenej platobnej disciplíny pomôže zlepšiť finančnú situáciu v podnikoch, ktoré častokrát nie vlastnou vinou čakajú na úhradu za dodané tovary a poskytnuté služby neprimerane dlho. Nový systém úhrady DPH v menších podnikoch však bude potrebné nastaviť tak, aby nezvýšil celkové administratívne zaťaženie podnikania,“ zhodnotil výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska Róbert Kičina.
„Slovenská asociácia malých a stredných podnikov na základe informácií z členskej základne a od malých a stredných podnikov podporuje takýto zámer ministerstva. Preferujeme postoj uskutočňovať platby DPH nie na základe faktúr, ale na základe reálnych platieb za tovary a služby,“ povedal prezident asociácie Vladimír Sirotka.
Pozitívne snahu riešiť túto problematiku hodnotia aj odborníci na oblasť daní. „Platobná (ne)disciplína je problémom v pokrízových rokoch nielen na Slovensku. Aj preto umožňuje smernica EÚ členským štátom zaviesť pre malé a stredné podniky povinnosť odviesť DPH až po prijatí platby od odberateľov. Zavedenie tohto systému na Slovensku určite zlepší platobnú pozíciu malých a stredných podnikov aj napriek tomu, že môže priniesť dodatočné povinnosti evidenčného charakteru,“ zhodnotila Christiana Serugová, managing partner spoločnosti PricewaterhouseCoopers Slovensko.
Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Zavedenia dobrovoľného režimu úhrady DPH po prijatí platby sa môže týkať platiteľov dane, ktorých obrat je do 75 000 eur alebo do 100 000 eur. V súčasnosti ide v prvom prípade o skupinu asi 125 tisíc platiteľov dane a v druhom prípade o skupinu asi 136 tisíc platiteľov dane spĺňajúcich podmienky obratu. Nie je možné však presnejšie uviesť koľko platiteľov dane sa rozhodne uvedený režim podľa navrhnutých podmienok uplatňovať.
Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Platitelia dane, ktorí sa dobrovoľne rozhodnú pre uplatňovanie režimu úhrady DPH po prijatí platby, získajú čiastočnú hotovostnú výhodu a môžu rátať so zlepšením platobnej disciplíny. Musia však rátať so zvýšením administratívnej náročnosti (dvojitá evidencia na účely DPH, pri podávaní kontrolného výkazu k DPH). S určitosťou sa dá tiež predpokladať, že dôjde k zvýšeniu finančných nákladov platiteľov dane spojených s nutnou aktualizáciou ekonomických softvérov.
Aktualizovať sa budú musieť tiež softvérové nástroje na strane daňovej správy predovšetkým v súvislosti s kontrolným výkazom DPH.
Zavedenie nového režimu úhrady DPH plánuje Ministerstvo financií SR v roku 2016.
Autor: Účtuj.sk
Zdroj: mfsr.sk, justice.gov.sk