Nové znenie zákona o audítoroch od júna 2016

Ministerstvo financií pripravilo nové znenie zákona o audite.

freedigitalphotos.net

freedigitalphotos.net

 

Oblasť auditu účtovných závierok je na úrovni Európskej únie harmonizovaná od roku 1984. V roku 2006 bola prijatá smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES, ktorá podstatným spôsobom rozšírila pôsobnosť predchádzajúcej smernice a to najmä v oblasti dohľadu nad výkonom auditu.

 

Európsky parlament v roku 2014 schválil Smernicu Európskeho parlamentu a Rady č. 2014/56/EÚ, ktorou sa mení smernica 2006/43/ES o štatutárnom audite ročných účtovných závierok a konsolidovaných účtovných závierok a Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 537/2014 o osobitných požiadavkách týkajúcich sa štatutárneho auditu subjektov verejného záujmu a zrušení rozhodnutia Komisie 2005/909/ES. Slovenská republika je povinná transponovať a uplatniť vo vnútroštátnej legislatíve obidva tieto predpisy od 17. júna 2016.

 

 

Prečo sa pripravilo úplné nové znenie zákona?

 

Predkladaný návrh zákona transponuje smernicu a časti nariadenia, ktoré sú opciou pre členské štáty. Vzhľadom na rozsiahlejšiu novelu smernice a z nej vyplývajúce množstvo zmien v zákone bolo prijaté riešenie predložiť do pripomienkového konania nový zákon o audítoroch, audite a dohľade nad výkonom auditu, ktorý bude prehľadne a jednoznačne upravovať jednotlivé oblasti auditu a dohľadu nad výkonom auditu. Zmeny sa týkajú predovšetkým oblastí:

 

- rozsah subjektov verejného záujmu,

- rozšírenie povinností vyplývajúcich zo zákona aj na subjekty verejného záujmu,

- zloženie a kompetencie výboru pre audit,

- zvýšenie nezávislosti a zabezpečenia systému vnútornej kvality audítorov a audítorských spoločností,

- vnútorná organizácia audítorov a audítorských spoločností,

- zavedenie účinných mechanizmov na podporu ohlasovania porušení smernice alebo nariadenia,

- presun niektorých kompetencií zo Slovenskej komory audítorov na Úrad pre dohľad nad výkonom auditu,

- zavedenie nových kompetencií pre úrad,

- zavedenie nových registračných poplatkov pre audítorov a audítorské spoločnosti, ktoré vykonávajú audit v subjektoch verejného záujmu.

 

 

Audit subjektov verejného záujmu

 

Vzhľadom na podstatný verejný záujem subjektov verejného záujmu, ktorý vyplýva z rozsahu a zložitosti ich činnosti, ako aj z povahy ich činnosti a v záujme dosiahnutia spoločného regulačného rámca auditu subjektov verejného záujmu bolo prijaté nariadenie. Ustanovuje podrobné pravidlá a prísnejšie požiadavky na audítorov subjektov verejného záujmu ako na ostatných audítorov. Cieľom nariadenia je zabezpečiť, aby audity subjektov verejného záujmu mali primeranú kvalitu, a aby ich vykonávali audítori a audítorské spoločnosti podliehajúce prísnym požiadavkám. Spoločný regulačný prístup by mal zlepšiť integritu, nezávislosť, objektívnosť, zodpovednosť, transparentnosť a spoľahlivosť audítorov a audítorských spoločností vykonávajúcich audity subjektov verejného záujmu, čím sa prispeje k skvalitneniu auditov v EÚ, a tým k hladkému fungovaniu vnútorného trhu pri dosahovaní vysokej úrovne ochrany spotrebiteľov a investorov. Nariadenie sa uplatňuje nielen na audítorov subjektov verejného záujmu, ale aj na samotné subjekty verejného záujmu. Aj keď je nariadenie priamo uplatniteľné v členskom štáte EÚ, je možné, aby členský štát uplatnil prísnejšie požiadavky ako ustanovuje nariadenie alebo môže povoliť určité zjednodušenia v oblasti auditu subjektov verejného záujmu. Nariadenie umožňuje alternatívne riešenia najmä v týchto oblastiach:

 

- limit na poplatky za neaudítorské služby a limit na celkové poplatky od jedného klienta,

- druhy poskytovaných neaudítorských služieb,

- obsah správy audítora,

- dodatočná správa pre výbor pre audit,

- dodatočná správa orgánom dohľadu,

- dĺžka trvania zákazky na audit a povinná rotácia kľúčového audítorského partnera a povinná rotácia audítorskej spoločnosti.

 

 

Audítor, audítorská spoločnosť a asistent

 

Návrh zákona upravuje postavenie a činnosť audítorov, audítorských spoločností, asistentov audítora, definuje audit a podmienky, za ktorých sa môže vykonávať. Ďalej upravuje pôsobenie Slovenskej komory audítorov, úradu, ako aj postup úradu pri vykonávaní dohľadu nad výkonom auditu.

 

Audit podľa tohto zákona môžu vykonávať len audítori alebo audítorské spoločnosti, ktorí sú zapísaní v SR do zoznamu audítorov alebo zoznamu audítorských spoločností. Tieto zoznamy sú verejne prístupné, pričom za ich vedenie je zodpovedný úrad. Úrad bude povinný zaregistrovať aj audítorskú spoločnosť, ktorá je schválená v inom členskom štáte, ak jej kľúčový audítorský partner, ktorý vykonáva audit v jej mene, je slovenský audítor zapísaný do zoznamu audítorov. Na tento účel sú zadefinované pojmy „domovský členský štát“ a „hostiteľský členský štát“.

 

 

Dobrá povesť audítora a vzdelávanie

 

Smernica kladie veľký dôraz na dobrú povesť audítora a audítorskej spoločnosti. Kvalifikácia v oblasti auditu, ktorú získali audítori v jednotlivých členských štátoch, sa podľa smernice považuje za rovnocennú v celej EÚ. To znamená, že členské štáty sú povinné navzájom si tieto kvalifikácie uznávať. Preto audítor z členského štátu, ktorý sa bude uchádzať o licenciu v SR, nemusí vykonať audítorskú skúšku v plnom rozsahu, ale preverujú sa iba jeho znalosti týkajúce sa zákonov a právnych predpisov platných v SR.

 

Smernica kladie taktiež veľký dôraz na sústavné vzdelávanie audítorov, zabezpečením ktorého bola poverená Slovenská komora audítorov. Ak sa audítori a asistenti audítora procesu sústavného vzdelávania nezúčastňujú, je možné uložiť im primerané sankcie. Konečnú zodpovednosť za dohľad nad vzdelávaním nesie úrad.

 

 

Nezávislosť audítora

 

Audítori musia dodržiavať najvyššie etické normy, pričom sa musia riadiť zásadami profesijnej etiky, čo zahŕňa, keďže vykonávajú poslanie vo verejnom záujme, ich bezúhonnosť, nestrannosť a ich odbornú spôsobilosť, ako aj náležitú starostlivosť. Zároveň audítori a audítorské spoločnosti musia bezpodmienečne rešpektovať súkromie svojich klientov. Povinnosť zachovávať mlčanlivosť sa vzťahuje aj na všetky osoby, ktoré sú zamestnané alebo boli zamestnané príslušnými orgánmi dohľadu, to však nesmie brániť výmene dôverných informácií medzi týmito orgánmi.

 

Audítori, audítorské spoločnosti, ako aj fyzické osoby, ktoré môžu priamo alebo nepriamo ovplyvniť výsledok auditu, musia byť nezávislí od účtovnej jednotky, v ktorej vykonávajú audit. Môžu auditovaný subjekt informovať o záležitostiach vyplývajúcich z auditu, ale musia sa zdržať zasahovania do procesov jeho vnútorného rozhodovania. Upresňuje sa počas akého obdobia musí byť audítor nezávislý, pričom ide minimálne o obdobie, na ktoré sa vzťahuje účtovná závierka, ktorej audit sa má vykonať, ako aj na obdobie, počas ktorého sa audit vykonáva.

 

 

Komora audítorov

 

Členstvo v komore audítorov je povinné pre všetkých audítorov a audítorské spoločnosti. Hlavnou náplňou činnosti komory audítorov bude realizovať systém zabezpečenia kvality auditu, ktorému budú podliehať audítori a audítorské spoločnosti, okrem tých ktorí vykonávajú audit subjektov verejného záujmu, a systém sústavného vzdelávania audítorov a asistentov audítora. Navrhuje sa, aby Slovenská komora audítorov bola komorou audítorov podľa tohto zákona.

 

Komora audítorov bude naďalej hradiť zo svojich zdrojov náklady spojené so zabezpečením sústavného vzdelávania audítorov a asistentov audítora, náklady na zabezpečenie previerok zabezpečenia kvality auditu u audítorov a audítorských spoločností, ktoré nevykonávajú audit v subjektoch verejného záujmu a náklady na disciplinárne konania.

 

 

Úrad pre dohľad nad výkonom auditu

 

Úrad pre dohľad nad výkonom auditu, ktorý bol zriadený v súlade s článkom 32 smernice, vykonáva účinný verejný dohľadu nad audítormi a audítorskými spoločnosťami. V novom zákone sa posilňuje nezávislosť úradu, a to predovšetkým v oblasti jeho riadenia nepraktizujúcimi osobami, rozšírením kompetencií o oblasť vykonávania previerok zabezpečenia kvality auditu u audítorov a audítorských spoločností, ktoré vykonávajú audit subjektov verejného záujmu, ako aj o dohľad nad subjektmi verejného záujmu v súvislosti s výkonom auditu.

 

V oblasti zvyšovania kvality práce audítorov a audítorských spoločností a dohľadu nad výkonom auditu, úrad nesie konečnú zodpovednosť za vydávanie osvedčení o spôsobilosti na výkon auditu (certifikátov) a licencií, zápis audítorov, audítorských spoločností a audítorov a audítorských spoločností z tretích krajín do príslušných zoznamov, prijímanie audítorských štandardov a etického kódexu, prijímanie štandardov vnútornej kontroly kvality audítorských spoločností a auditu, sústavné vzdelávanie audítorov, systém zabezpečenia kvality, systém prešetrovania a sankcií audítorov a audítorských spoločností.

 

Úrad zabezpečuje dostupnosť medzinárodných účtovných štandardov pre subjekty v SR, ako aj ich interpretácie.

 

Naďalej sa predpokladá kombinovaný spôsob financovania úradu. Jedným zo zdrojov sú ročné príspevky subjektov verejného záujmu, ďalším zdrojom je príspevok zo štátneho rozpočtu. Novým príjmom úradu budú paušálne ročné príspevky od audítorských spoločností a registračný poplatok od audítorov a audítorských spoločností, ktoré vykonávajú audit v SVZ. O uhradenú sumu ročných príspevkov a registračných poplatkov sa navrhuje znížiť členské platené v komore audítorov.

 

Financovanie výdavkov na prevádzku úradu a správu úradu je hradené zo štátneho rozpočtu.

 

Výdavky na financovanie výboru pre zabezpečenie kvality auditu sa hradia z príspevkov účtovných jednotiek, ktoré sú subjektmi verejného záujmu. Zvýšené náklady v súvislosti s vykonávaním previerok zabezpečenia kvality auditu u audítorov a audítorských spoločností, ktoré bude vykonávať úrad, sa navrhuje vykryť zo zavedeného ročného príspevku pre audítorské spoločnosti a z nového registračného poplatku, ktorý budú uhrádzať audítori a audítorské spoločnosti, ak sa rozhodnú vykonávať audit v subjekte verejného záujmu. Náklady na audítorské skúšky, skúšky spôsobilosti a preskúšanie audítorov sa hradia z platieb za tieto úkony prijatých od povinných osôb.

 

Rozšírením kompetencií úradu vznikne 14 nových pracovných miest z toho 11 na trvalý pracovný pomer a 3 na vedľajší pracovný pomer. V úvodnej fáze zavádzania jednotnej metodológie previerok kvality sa predpokladá dočasne zamestnať 3 pracovníkov na vedľajší pracovný pomer v rámci prípravy dizajnu a vývoja SW riešenia metodológie.

 

 

Poplatky

Účtovné jednotky, ktoré sú subjektmi verejného záujmu, budú naďalej povinné platiť ročný príspevok úradu na skvalitnenie finančného výkazníctva, ako aj v záujme zabezpečenia previerok zabezpečenia kvality auditu. Výška príspevkov je uvedená v paušálnej sume v § 67 zákona. Vzhľadom na to, že boli vypustené z okruhu subjektov verejného záujmu účtovné jednotky, ktoré neboli povinné platiť príspevok, resp. tie ktoré sú malé, zmena štruktúry subjektov verejného záujmu nebude mať významný vplyv na celkový príjem z týchto príspevkov do rozpočtu úradu. Audítorské spoločnosti budú povinné platiť ročný príspevok v sume 300 eur. Audítori a audítorské spoločnosti, ktoré budú vykonávať audit v subjekte verejného záujmu budú povinné platiť na každý rok registračný poplatok. Podrobnosti o registrácii, termínoch platby, výške poplatku a spôsobe jeho vyúčtovania ustanoví úrad vo svojom vnútornom predpise. O sumu ročných príspevkov a registračných poplatkov audítorov a audítorských spoločností sa znížia platby členských príspevkov v komore audítorov.

 

 

Návrh zákona č …/2015 Z.b. o audítoroch, audite a dohľade nad výkonom auditu a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov nadobudne účinnosť 17. júna 2016.

 

 

Zdroj: justice.gov.sk

Autor: Účtuj.sk

Kľúčové slová: audit