Účtovanie reklamy, reklamných predmetov a reprezentácie

Ako účtujeme o reklame v účtovnej jednotke? Ako je to z daňového hľadiska?

Ilustračné: Pixmac

Ilustračné: Pixmac

 

Reklamu v účtovnej jednotke môžeme rozdeliť do troch kategórii: reklama (napr. printová, internetová, billboardy), reklamné predmety (napr. perá, kalendáre, zápisníky) a výdavky na reprezentáciu (napr. prezentačná akcia, vianočný večierok).

 

Postupy účtovania hovoria, že náklady na reklamu sa účtujú ako náklady na hospodársku činnosť.

 

1) Náklady na reklamu

 

Pre uznanie nákladov na reklamu do daňových výdavkov musia byť splnené predovšetkým základné  podmienky daňového výdavku  zadefinované v § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov, t.j. musí byť preukázateľné, že uvedené náklady skutočne vznikli, musí ísť o náklady preukázateľne vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov a uvedené náklady musia byť správne zaúčtované z hľadiska ich vecnej a časovej súvislosti.

 

Výdavky na reklamu upravuje § 19 ods. 2 písm. k) zákona o dani z príjmu ako výdavky (náklady) na reklamu vynaložené na účel prezentácie podnikateľskej činnosti daňovníka, tovaru, služieb, nehnuteľností, obchodného mena, ochrannej známky, obchodného označenia výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich s činnosťou daňovníka so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia, udržania alebo zvýšenia príjmov daňovníka. Ak sú splnené tieto podmienky, výdavok na reklamu je uznateľný v plnej výške.

 

Účtovné príklady
 

Spoločnosť nakúpila printovú reklamu v časopise pre svoje ďalšie zviditeľnenie. S dodávateľom sa spoločnosť dohodla na cene 1 000 €. Ďalej si spoločnosť prenajala billboard od decembra 2014 do januára 2015 v sume 600 €. (sumy sú bez DPH)

 

P.č. Doklad Text Suma MD / D
1. PFA Printová reklama v časopise
DPH
Spolu
1 000 €
200 €
1 200 €

2. VBÚ Úhrada faktúry od dodávateľa 1 200 € 321Účet 321 (Pasíva)
Dodávatelia
/ 221Účet 221 (Aktíva)
Bankové účty

 

Ak reklama bola vopred platená, napríklad v prípade objednaného billboardu, ktorý bol zaplatený v roku 2014 za január 2015, musíme náklad časovo rozlíšiť.

 

P.č. Doklad Text Suma MD / D
1. PFA Billboardová reklama
Časové rozlíšenie nákladov – január 2015
DPH
Spolu
300 €
300 €
120 €
720 €

2. VBÚ Úhrada faktúry od dodávateľa 720 € 321Účet 321 (Pasíva)
Dodávatelia
/ 221Účet 221 (Aktíva)
Bankové účty
3. ID Zúčtovanie nákladov budúcich období v roku 2015 300 € 518Účet 518 (Náklad)
Ostatné služby
/ 381Účet 381 (Aktíva)
Náklady budúcich období

 
 

2) Reklamné predmety

 

Reklamný predmet je daňovým výdavkom do sumy 17 eur za kus. Novelou zákona o dani z príjmu v roku 2015 sa upravila definícia, čo nie je reklamným predmetom. Podľa § 21 ods. 1 písm. h) zákona o dani z príjmu sa za reklamné predmety nepovažujú:
 
a) darčekové reklamné poukážky

b) tabakové výrobky okrem daňovníka, u ktorého je výroba tabakových výrobkov hlavným predmetom činnosti

c) alkoholické nápoje okrem vína (tiché víno, šumivé víno, tichý fermentovaný nápoj a šumivý fermentovaný nápoj) v úhrnnej výške najviac 5 % zo základu dane. Uvedené sa nevzťahuje na daňovníka, u ktorého je výroba alkoholických nápojov hlavným predmetom činnosti

 

Účtovné príklady
 

Spoločnosť kúpila reklamné predmety – perá, kalendáre a cestovné kufre. Perá kúpila 100 ks po 2 €, kalendáre 30 ks po 17 € a cestovné kufre 10 ks po 30 €. (sumy sú bez DPH)

 

P.č. Doklad Text Suma MD / D
1. PFA Nákup perá (100ks)
DPH
Nákup kalendáre (30ks)
DPH
Nákup cestovný kufor (10ks)
DPH
Spolu
200 €
40 €
510 €
102 €
300 €
60 €
1 212 €

2. ID Prevzatie tovaru na sklad 1 010 € 132Účet 132 (Aktíva)
Tovar na sklade a v predajniach
/ 131Účet 131 (Aktíva)
Obstaranie tovaru
3. ID Odovzdanie reklamných predmetov – perá (100ks) 200 € 501Účet 501 (Náklad)
Spotreba materiálu
/ 132Účet 132 (Aktíva)
Tovar na sklade a v predajniach
4. ID Odovzdanie reklamných predmetov – kalendáre (30ks) 510 € 501Účet 501 (Náklad)
Spotreba materiálu
/ 132Účet 132 (Aktíva)
Tovar na sklade a v predajniach
5. ID Dodanie reklamných predmetov – cestovné kufre (10ks)
DPH
Spolu
300 €
60 €
360 €

 
Perá a kalendáre sú v hodnote do 17 € bez DPH a ich dodanie sa nepovažuje za dodanie tovaru za protihodnotu (§ 8 ods. 3 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty). Vzniknutý náklad je podľa zákona o dani z príjmov daňovo uznateľný.
 
Keďže cestovné kufre majú hodnotu vyššiu ako 17 € bez DPH, považujú sa za dodanie tovaru za protihodnotu a teda účtujeme DPH, keďže je to predmetom dane (§ 2 ods. 1 písm. a) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty). Vzniknutý náklad nie je podľa zákona o dani z príjmov daňovo uznateľný.

 
 

3) Výdavky na reprezentáciu

 

Podľa § 21 ods. 1 písm. h) zákona o dani z príjmu výdavky na reprezentáciu nie sú daňovo uznateľné.

 

Účtovný príklad

 

Spoločnosť zorganizovala vianočný večierok pre svojich zamestnancov a obchodných partnerov. Večierok zariadila cez cateringovú spoločnosť, ktorá zabezpečila stravu, pitie, miesto aj ubytovanie.

 

P.č. Doklad Text Suma MD / D
1. PFA Cateringové služby
DPH
Spolu
5 000 €
1 000 €
6 000 €

2. VBÚ Úhrada faktúry 6 000 € 321Účet 321 (Pasíva)
Dodávatelia
/ 221Účet 221 (Aktíva)
Bankové účty
Odpočet DPH je v tomto prípade neuznateľný!

 
 

Zdroj: financnasprava.sk

Autor: Účtuj.sk